-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7612 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا در خانواده تقسيم ارث، زن نصف مرد سهم مي برد؟

حقوق كارگر روز مزد بيشتر از كارمند رسمي است. اين به خاطر آن نيست كه شخصيت كارگر از كارمند بيشتر است، بلكه به خاطر آن است كه براي كارمند، بيمه، بازنشستگي، مرخصي، حق مأموريت، حق مديريت، حق عائله، سختي كار، بدي آب و هوا و ... در نظر گرفته شده است كه همة آنها محاسبه نشود، حقوق كارمند از كارگر بيشتر مي شود.

اسلام، ارث زن را نصف مرد قرار داده ولي در عوض هزينه زندگي را از دوش او برداشته و هزينه هاي خوراك، پوشاك، مسكن و درمان او را توسط مرد تأمين كرده است.

زن، سهم ارث خود را براي خود حفظ مي كند و تمام مخارج زندگي خود را از شوهر مي گيرد. به علاوه مهريه اي را هم از او دريافت مي كند كه اگر مهريه و هزينه زندگي را در كنار سهم ارث بگذاريم، سهم زن بيشتر مي شود. (1)

در توضيح اينكه اسلام وظائفي برعهده مردان گذارده كه با توجه به آن نيمي از درآمد مردان عملاً خرج زنان مي شود , درحالي كه برعهده زنان چيزي گذارده نشده است , مرد بايد هزينه زندگي همسرخود را طبق نيازمندي او , از مسكن و پوشاك و خوراك وساير لوازم بپردازد , وهزينه زندگي فرزندان خردسال نيز برعهده اوست , درحالي كه زنان از هرگونه پرداخت هزينه اي حتي براي خودشان معاف هستند بنابراين يك زن مي تواند تمام سهم ارث خود راپس اندازكند , درحالي كه مرد ناچار است آن را براي خود وهمسر و فرزندان خرج كند , ونتيجه آن عملاً چنين مي شود كه نيمي از درآمد مرد براي زن خرج مي شود , ونيمي براي خودش , درحالي كه سهم زن همچنان بحال خود باقي مي ماند .

براي توضيح بيشتر به اين مثال توجه كنيد : فرض كنيد مجموع ثروت هاي موجود در دنيا معادل 30 ميليارد تومان باشد كه از طريق ارث تدريجاً درميان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسيم مي گردد, اكنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب كنيم , مي بينيم ازاين مبلغ 20 ميليارد سهم مردان و10 ميليارد سهم زنان است, اما مطابق معمول , زنان ازدواج مي كنند , وهزينه زندگي آنها بردوش مردان خواهد بود وبه همين دليل زنان مي توانند 10 ميليارد خود را پس انداز كنند , ودر بيست ميليارد سهم مردان , عملاً شريك خواهند بود , زيرا درمورد آنها و فرزندان آنها نيز مصرف مي شود .

بنابراين د رواقع نيمي از سهم مردان كه 10 ميليارد مي شود صرف زنان خواهد شد , وبا اضافه كردن اين مبلغ به 10 ميليارد كه پس انداز كرده بودند , مجموعاَ صاحب اختيار 20 ميلياد _ دو سوم مجموع پول دنيا _ خواهند بود , درحالي كه مردان بيش از 10 ميليارد عملا براي خود مصرف نمي كنند .

نتيجه اينكه سهم واقعي زنان , از نظر مصرف و بهره برداري دو برابر سهم واقعي مردان است , و اين تفاوت بخاطر آن است كه معمولاً قدرت آنها را براي توليد ثروت كمتراست , و اين يك نوع حمايت منطقي و عادلانه است كه اسلام از زنان به عمل آورده وسهم حقيقي آنها را بيشتر قرارداده اگر چه در ظاهر سهم آنها نصف است .

اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامي به اين نكته پي مي بريم كه سوال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده وگاه بيگاه از پيشوايان اسلام دراين زمينه پرسش هايي مي كردند , و پاسخ هايي كه از طرف پيشوايان بزرگ (ائمه اهل بيت ع) به اين سؤال داده شده غالباً به يك مضمون است , وآن اينكه خداوند مخارج زندگي و پرداخت مهر را برعهده مردان گذارده است به همين جهت سهم آنها را بيشتر قرار داده .

دركتاب معاني الاخبار از امام علي بن موسي الرضا (ع) نقل شده كه درپاسخ اين سوال فرمود : اينكه سهم زنان نصف مردان از ميراث است به خاطر آن است كه زن هنگامي كه ازدواج مي كند چيزي مي گيرد ومرد ناچار است چيزي بدهد , به علاوه هزينه زندگي زنان بردوش مردان است , درحالي كه زن در برابر هزينه زندگي و خودش مسئوليتي ندارد .(1)













منابع و مآخذ :

1. برگرفته از كتاب، تمثيلات(پرسشهاي مهم، پاسخهاي كوتاه)، تأليف: محسن قرائتي

تفسير نمونه، ج3، ص290

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.